søndag 4. januar 2009

Ett alt for sent inlegg om julen!

Nå er det vel på tide at jeg forteller litt om min jul her i Spania, som var en smule annerledes. Jeg våknet opp kl 12, i Norge hadde aldri det skjedd på julaften, da er vel askepott ferdig på tv allerede. Det så ut som en helt normal dag i Zaragoza og Jesus sov faktisk ennå, mens Tina jobbet som vanlig. Vi spiste Arroz de la Cubana, som egentlig har blitt yndlingsmaten min her nede. Den er veeeldig simpel, men lover å lage den til dere der hjemme som ønsker å prøve den. Den består av ris med et stekt egg oppå, og over har man masse tomatsaus. Simpelt, men himmelsk! Anniken og jeg ville gjerne se askepott siden det var julaften, selvom vi allerede hadde sett den for noen dager siden.. Jeg spurte Jesus når jeg skulle være hjemme, og han sa det var fint om jeg var hjemme til 21.30, for gjestene kom kl 22.

Askepott var hyggelig, men for det meste av tiden satt jeg og anniken og sa sånn: "ååh, nå sitter de å spiser ribbe hjemme i Norge, og vi skal ha reker kl 22!!" Vi hadde egetnlig bestemt oss for å være positive til julen, men istedet trøkte vi hverandre ned, og ble mere og mere deppa. Mens vi så på film, ringte onkel Øystein, og da trilte det en tåre nedover kinnet mitt.. Vet ikke hvorfor det var så annerledes, men mamma og pappa har jeg snakket med gjevnlig, men den stemmen hadde jeg ikke hørt siden jeg dro. Men det var veldig veldig koselig..

Uansett julestemningen hadde ikke kommet etter askepott, så Anniken bestemte seg for å hoppe ut av joggedresses, og vi gikk til en bar. Der satt vi og sutret litt for oss selv, laget en sippevideo blandt annet. Hvis dere vil se den, kan dere gå inn på annikens fantastikse alltid-oppdaterte blogg: http://www.annikenizaragoza.blogspot.com/ Baren var stappfull av mennesker, og vi satt der frem til kl 20.30, og fortsatt var det massevis av folk på barer rundtom i zaragoza. Anniken var bare innom doen, og iløpet av den tiden, kom det bort en vennelig man med to campagne glass til oss og sa "Feliz Navidad".. Da ble det litt campagne på oss og:P

HEr kommer et bilde fra baren:

Da jeg kom hjem stod Tina på kjøkkenet, med alle mulige slags sjødyr: LEVENDE. Det er nemmlig best å tilbrede dem sånn. Jeg trodde vi skulle bare spise reker, men neida. Her kommer noen bilden av de delikate tingene hun hadde på kjøkkenet

Jeg var litt skeptisk selv, når jeg så alt dette på kjøkkenet ( klikk på bildet for å se det større)


MEEEN: resultatet ble knall!

Det er ikke så aller værst å bo hos en kokk=)
Vi var ferdig med middagen ca kl 12, og da var det tid for turron, sjokolade, kaker osv.. Det gikk ganske fort, og da var det over på pakkene. Jeg og Anniken hadde åpnet nesten alle pakkene før julaften, siden det er vanlig med bare 1-2 gaver hver her, ville ikke vi sitte med kjempemange. Men den lille prinsessa i familien, Adriana hadde veldig mange gaver. Hun åpnet så fort at jeg rakk ikke å se noe av det hun fikk, utenom barbiedukken, og dukkeklærne heeeeelt fra norge, det var hun veldig fornøyd med, og skulle hilse masse og takke. Jeg må si tusen takk for alle de fine gavene jeg har fått tilsendt, veldig koselig å få tilsendt gaver i posten. Melkesjokolade tror jeg at jeg har frem til juni nå, ullsokker var det veeldig godt og få (bestemor= Jesus elsket sokkene jeg fikk!=) det er nemmlig veldig kaldt på gulvene her, og toro-tomatsuppe og grøt er jeg sikker på at blir himmelsk. Gjestene dro hjem ca kl 2, og da spurte jesus om vi ville være med på jobben hans å se hvordan de jobber. Vi ble selvføgelig med, og tok med champagne, sjokoladekuler fra tyskland, og kransekake fra norge. Alle kollegaene fikk smake, og det var veldig spennende å sitte på julaften i politisentralen i zaragoza. Da hørte vi alle som tingte inn og hadde problemer, osv. Legger ut bilder fra julemiddagen, pakkeåpning, og politibesøket i neste innlegg.

Ingen kommentarer: