søndag 21. desember 2008

Snart jul!!






Idag våknet jeg kl 14.30. For Anniken er jo dette altforsent, men for meg er det sånn akkurat helt passe. Hun spurte meg om jeg ville være med på kjøpesenteret idag, det er jo søndagsåpent fordi det snart er jul. Men det hadde jeg nesten glemt: Det er jo snart jul!;) Postsystemet i spania er veldig rart. Alle pakker kommer på døren, og er du ikke hjemme, må du hente den i postsentralen dagen etter. Norske navn er de også ikke helt gode på. Min forrige pakke som var fra pappa, stod det at var fra BICORN CEREPS, og jeg ble litt usikker på den. Nå har jeg en sånn gul lapp til, som det ikke står noen avsender på, så det gjenstår å se. Fikk den får noen dager siden, men har ikke sukket å hente den.

På fredag var jeg og Anniken ute, for å se om det var noen i parken vi pleier å gå i. Der var Jorge, og alle hans venner. Vi ble med dem litt rundt, men når de går 20stk sammen for komme inn steder, er det ikke veldig lett. Det jeg og Anniken har lært, er at hvis de spør om legitimasjon for å komme inn steder, skal vi svare på engelsk, og si at vi er på Rasmus, da må man nemmelig være 18 år..

Igår var Jorge, Anniken og jeg ute å spiste pizza. Eller spanjolene utaler det PICCHTA, på en merkelig måte. Jorge syns to små pizzaer på tre personer hørtes lite ut, og siden jeg og anniken ikke er så gode på pizzastørrelsene i spania, nektet ikke vi når han så vi måtte ha to store. Etter noen pizzastykker, er det bare Jorge som spiser, han ser dumt på oss og spørr: "Dere er ikke mette nå?".. Vi preste i oss en bit til, men etter det klarte vi ikke mere. DA var det mer en en halv stor pizza igjen, og jeg og Anniken tullet litt med at vi kunne gi det til utliggerne istedet for å kaste det. Det er nemmelig ganske mange av de her, og på kveldene legger de seg inni minibankene.. Minibankene i spania er altså ett eget rom, som alltid er åpent, ypperlig for utliggerne, siden det er varmt, har tak og dør. OJ, har vi glemt å fortelle om dette Anniken?? Jeg forteller iallefall om det nå, uansett om Anniken har sagt det eller ikke. En vakker dag, da Anniken og jeg hadde tatt oss en spasertur, skulle jeg plutselig ta ut penger- Jeg tenkte ikke på at kl var over 23, og at de fleste uteliggerne hadde lagt seg i de innendørse minibankene, så jeg skulle til å gå inn den som er nærmest til mitt hus. Men den var veldig opptatt idag, det var det nemmelig 2 utliggere, og det var ikke et veldig pent syn for Anniken og Susanne.
Nok om det.. Det er iallefall mange stakkarslige utiggere her, og da vi skulle gå fra Telepizza igår, spurte Jorge om å få en eske til pizzaen. Jeg trodde han skulle ta med seg hjem til frokost jeg, men der tok jeg feil. Vi gikk forbi sikkert 5-6 minibanker fra Telepizza, og det var ingen i bankene, noe som er veldig unormalt.. Jorge sa vi skulle gå til en som det alltid lå en gammel mann i, og idag var han også der.. Han lå med hodet inn mot veggen, og Jorge banket litt på ruta til minibanken.. Han snudde sge og så ut som en sol da han så vi hadde pizza til han.. Vi bare satt denutenfor å gikk. Man har liksom ikke lyst til å håndhilse med de, men litt pizza syns jeg han fortjente en lørdagskveld..
1euro=9,777kroner Nå må jeg begynne å gange alt med 10 istedet for 8, plutselig er ikke alt såå millig lenger

4 kommentarer:

Anonym sa...

Syns det var meget snillt å gi pizza til uteliggeren!
Men den gangen vi så de to andre uteliggerene var det ikke et pent syn, nei. Off a meg.

Anonym sa...

HEI SUSANNE!
Tusen takk for kjempefint julekort med dere 4 på. I kveld skal vi pynte juletreet. I går var vi 24 samlet her, savnet deg og Kristoffer. Du får julegaven på julaften. GOD JUL!
Klem fra mormor.

ettenA sa...

Så snille dere er ! :D

Anonym sa...

Hei Susanne!

TUSEN TAKK for julekort! Synes det var utrolig bra at du tok deg tid til å sende til gamle tanter også:-)

Ble litt bekymret da jeg leste på Bloggen til Anniken fra julaften. Jeg håper du fikk opp stemningen etter barbesøket......ellers så virket det ikke til å være en så lystig kveld. Julaften feieret vi på Neodden, og 1. dag jul var vi hos bestemor og bestefar på Hedde. Vi ble over til 2. dag jul, og spiste frokost med Stine, Bjørn og Ludvig.

Nå er vi hjemme igjen, og Cecilie og jeg har lest på blogge din. Cecilie lurte på om du går i en vanlig klasse med jevnaldrende spanjoler. Er det så? Gratulerer med veldig bra karakterer forresten! Det er bare å stå på videre:-)

Morsomt å lese på siden din, så jeg håper du også i fortsettelsen orker å oppdatere sidene:-)

Ha en fortsatt gledelig jul, som det heter, og et Godt Nytt År! Skal hilse deg fra Cecilie og Sibda også.

Hilsen tant Irene