søndag 5. oktober 2008

Pilares, "Madre Mia, miles de personas"

Da er Pilares i gang. Pilares er en fest de har i ZAragoza som betyr utrolig mye for alle som er herfra. Festen startet igår, og da så det ut som et crazy 17. mai tog ute i gaten.. Folk går rundt med "russeklær", og det hele ser ut som en blanding av 17. mai og ett karneval.. Tidlig på dagen igår, leste jeg bare litt på historien, og så gikk jeg og Anniken til Plaza de España, som er vær vanelige lørdag- og søndagstur:P Vi gikk hjem igjen for, Anniken skulle møte Monse, og jentene fra hennes klasse, mens jeg skulle møte Maria, kusinen hennes, og noen venner. Glemte helt å ta med meg kameraet, kjempesynd, for dere er nødt til å se dette. Pilares varer hele neste uker også, eller det vil si fra onsdag for da er det skolefri. MAnge på skolen driver og protesterer mot å gå på skolen mandag, tirsdag og onsdag, men jeg og Sibylle går på skolen, flinke som vi er :D hehe.

Etter vi hadde vært med kusinen til MAria og gjengen, (som var en veldig rar blanding av folk) dro vi for å møte Jorge og folka. Husker aldri hva den plassen heter, Plaza... ett eller annet=) Siden det er pilares nå, får jeg og Sibylle lov til å være ute til 3, noe som egentlig er tidlig her nede i Pilares. Alle sa: "Skal dere hjem nå? det er jo pilares!". For vi var nemmelig hjemme til kl 2 fordi Maria måtte være hjemme da, og det er ikke noe særlig å gå hjem alene i sentrum i pilaresdagene. Jeg og Anniken gikk tilbake til Mc Donalds for å ta en burger, og det var den kvelden. Skal kjøpe batterier å ta med meg kameraet, sånn at dere kan se denne gale folkefesten. Forresten, Lørdag er vaskedag. Så denne gangen var det meg til å koste gulvene, Jesus til å vaske dem , og Sibylle til å vaske badet. Da er det full guffe med Jesus Chill-out musikk!! Idag, søndag er en kjedelig dag. Våknet kl 3, og da var lunchen klar. Det var den samme som forrige søndag; ris, masse tomatsaus, og speilegg. Veldig godt egentlig...

Tittelen er fra Jesus. Jeg syns det er så morsomt at folk faktisk sier "mamma mia" her, og ja det stemmer, igår var det tusenvis av folk ute i gatene her. En mosom opplevelse.. Folk er så snille her nede.. Gamle, unge, barn alle kaller hverandre Guapa, Niña, Baby, og sier alltid "Un beso" på slutten av samtaler:P

Ingen kommentarer: