fredag 17. oktober 2008

Takk Mamma og Pappa!!=) Viva la paella

Igår fikk jeg pakke i posten! Jippi. Mamma hadde tatt helt av med melkesjokoladen, og det smakte himmelsk. Anniken var med meg å hente pakken, og siden hun allerede har skrivd så flott om hendelsen igår, kopierer jeg likegodt alt inn her, på ekte bergensdialekt.. Skrevet av Anniken, fra Norge (eller Bergen da):

I dag gikk meg, Susanne, Jesus og Sibylle for å hente pakken til Susanne på posten. Den pakken var ganske stor, så Jesus sa at vi måtte ta med oss noe å frakte den i. Tror du ikke at han mente en sånn stygg trille-tralle som gamle damer tar med seg når de skla på markedet? Jo, det gjorde han. Vi måtte dele på å trille den. Vi hadde hentet pakken, men Jesus måtte gå i forveien for han hadde dårlig tid. Så der gikk vi tre jenter med en stygg trille-tralle. I informatica-klassen til Susanne går det en "pijo" som til norsk er oversatt som "soss", men tja.. Vertfall han er liksom litt søt. Og vi har møtt han noen ganger når vi har vært ute. Så sier Susanne "Tenk om vi hadde møtte Fernando fra informatica-klassen nå da?" Og eg bare: "Ja, det skulle tatt seg ut!". Så lo vi litt av det, og mindre enn ett minutt seinere sier Susanne: "Jeg ser'n, jeg ser'n!" Og eg ser opp vettu.. Der kommen han jammen santen mot oss. Fernando fra informatica. Og vi har den ekkleste trille-trallen mellom oss! Dritflaut. Han bare: "Hasta luego!". Så lo vi og gikk.. flaaaut. Snakk om solen då.. Vi snakket akkurat om at vi ikke ville møte han. Og i store Zaragoza møter vi han selvfølgelig akkurat når vi har med oss en trille-tralle. Off off off. Jaja, vi kom oss no hjem uten problemer. Eg ble med hjem til Susanne for å åpne pakken. Selv om de bor i 2. etasje (på norsk), tok vi heisen.. for trille-trallen var tung. Sibyle tok trappene, så kom kom frem før oss. Det vi ikke visste var at på soansk heter det at de bor i "principal". Vi skulle ha trykket på "P" i heisen, og ikke "2". gangene i blokkene her ser jo helt lik ut.. så vi tenkte ikke over det når vi stod utenfor døren. Vi syns det var litt teit at Sibylle hadde lukket døren, er jo smekklår. Eg tenkte ikke mer på det, og ringte på et par ganger. Då sier Susanne: "Neei, Anniken. Det er jo ikke her vi boor!" Eg svarer: "Åja, søren..". Susanne begynner å gå ned, men eg bare: "Neeei, jammen! Eg ringte jo på!". Så måtte vi vente til noen kom ut. Der stod det tok gamlinger som ikke skjønte bæret. Vi klarte ikke å forklare at vi hade gått feil, så vi stod bare der å lo. Syyykt tidi! HAHa
Anniken er veldig morsom når hun skriver. Må bare rette litt på det hun skrev fordi grunnen til at jeg plutselig ikke visste hvor jeg bodde var at dette er første gangen jeg brukte heisen. Dessuten er knappene i heisen 0,P,1,2,3, 0 er ved ingangen, og jeg tenkte at P var der man kom inn. Det står sånne skilt i hvver etasje, og når vi gikk ut i Primero, tenkte jeg at jeg bodde der. Me jeg bor visst i Principal jeg. hehe. Litt rart at andre etasje er principal, og så kommer primero, men, men.. Jeg så tanta til Anniken hadde kommentert at trillebag ikke er så ille, men jeg skal jammen legge ut bilde fra igår. så ser dere hvor stygg den er. Jesus bare ga den til meg, og sa at han ikke ville gå med den. Han bryr seg veldig om hva han går i og bruker bare armani, vercace og har en Luis vuton bag, ekte!!!

Har faktisk hatt et lite framskritt i matte, men forstår fremdeles nesten ingenting. Jorge, naboen er veldig skoleflink og har sagt at han kan hjelpe meg med matten en dag jeg vil. Han går på privatskole og der er standaren mye bedre, og mye bedre undervisning. Det er faktisk veldig mange som har privat mattelærer her altså? Er det rart jeg sliter?! Mange i min klasse har privat mattelærer som kommer hjem til de 2 ganger i uken, og flere jenter i klassen min skulle skaffe seg det nå. Skal også legge ut et bilde av den herlige paellaen vi spiste igår. Vi får så herlig mat av Tina, men syns så synd på henne. Hun er jo 57år, og jobber heeele tiden. De få timene hun ikke jobber, lager hun mat til ogg og sover. MAnge dager drar hun på jobb kl 7, kommer hjem kl 17, sover to timer, drar på jobb igjen, og kommer hjem igjen kl 3-4 på natten. Så er det opp igjen på arbeid dagen etter kl 7. Dessuten røyker hun alt for mye. Men heldigvis aldri inne. HAr aldri hørt verre hoste før, og hun var visst hatt kreft for litt siden, og legen sier hun må slutte å røyke. Hun gleder seg masse til at mamma og pappa skal komme på besøk og sier at da skal hun lage en kjempestor paella!! Gled dere.

Tusen tusen tusen takk for pakken! DEt var så deilig å se igjen masse av tingene mine. Og få en ordentlig vinterjakke var digg, begynner å bli kald her nå. Leste i Se & Hør, og fant ut at nå er det lenghe siden jeg har vært hos Elin og Frank og lest. MArtha har rukket å få baby, jeg visste ikke engang at hun var gravid!! Og barnet hadde fått det styggeste navnet da;P
Idag har jeg bare vært en time på skolen. Vi hadde Lengua y Lituratura i første time, og læreren kom bort å spurte om jeg ville dra hjem, fordi jeg så ikke helt frisk ut. Det var rett, hadde nemmelig kjempevondt i hodet, pluss at jeg har vondt i halsen og er forskjølet. Hun ga meg en hodepinnetabelett og sa at jeg bare skulle gå å si ifra i informasjonen. Det er ikke like lett å bare dra hjem her nei. Porten ute ere låst, og da jeg kom til informasjonen måtte jeg forklare at jeg var syk, fylle ut to sider med papir, gå opp til rektor og få underskrift, gå ned igjen i informasjonen og bli åpnet porten for.. Da jeg kom hjem sovnet jeg med en gang, heldigvis følte jeg meg litt bedre når jeg våknet for at vi skulle spise lunsj, men har fortsatt vondt i hode. Når man har vondt i hodet, er ikke det beste å sitte å høre på en lærer som prater fort spansk, man må sitte å konsentrere seg sinnsykt, for å få med seg betydningen.

Her kommer noen bilder fra igår:
¨
paella

5 kommentarer:

Anonym sa...

Deilig med sjokolade:)Den var du heldig med! Pitofina ble nok også glad, så det ut som;)Jeg syns dere så veldig søte ut med trillekofferten jeg :)

Pappa`n sa...

Ha ha ja Anniken kan fortelle. Så fint at esken falt i smak. Pernille har akkurat vært med på mamma mia på Brygga kino og der møtte jeg Malene.Skulle hilse.Nå begynner det å bli skikkelig kaldt på natta. Må du bli bra igjen da...
Bruke tjokklestaene...Hilsen mamma og pappa.

Anonym sa...

For en grufull trillevogn..
God bedring!

bestemor sa...

Hei Susanne.Ja nå er bestemor inne på bloggen di.Fint å se at du har det bra.Du er nok arvelig belastet for oldemor i Stokke ville heller ikke gå med trillebag.I går var mamma og pappa her til middag,vi hadde ribbe og tilslørtebondepiker så du har nok vært heldig med familie.Ha det godt Susanne,klem fra bestemor.

Anonym sa...

Heei Susanne:) Det er kjempe gøy å lese bloggene dine, du er veldig flink til å skrive. Haha,ser for meg deg gå rundt med den trillebaggen;) Håper du fortsatt har det bra der nede <3 klem fra Katrine