mandag 29. september 2008

Skryteblogg:)

Det er tid for en liten skryteblogg om hvor flink jeg har blitt til å smake på ting. Det er utrolig mye rart spanjoler finner ut at de vil ha i et måltid, og det kan bli litt rart for en normann. Nesten alt jeg har fått i denne familien har vært kjempegodt, men det er noen ingreienser jeg godt kunne vært foruten. Her er en liste over ting jeg vanligvis ikke spiser i Norge, men som jeg spiser endel av her:



- rosiner (i alt av salater osv)

- blodpølse ( jeg pleier å tenke at det røde er tomatsaus og svelge fort;P)

- En slags pøse med noe hardt inni og ett rart skinn utenpå..

- oliven ( Det er ikke så ille når de er uten steiner faktisk)

- Sopp (noe jeg hatet)

- Varm melk (men i denne familien får vi ha den i kjøleskapet)

- sorte oliven

- blåskjell (veldig godt igrunn)

- liter på liter med all slags olje

- bønner

- muggen ost og alle slags rare oster

- Masse spekemat, vi har det nesten hver middag

- Spinat

- Tunfisk

Det var det jeg kom på nå. Vi spiser comer etter skolen, sånn ca 14.30. Dette er ikke en vanlig lunch i norge, men varm mat. Idag fikk vi feks ris med et speilegg oppå, og masse tomatsaus. En rar kombinasjon, men det var godt. Får noen dager siden fikk vi paella til comer, og det er det beste jeg har smakt. Ris, skampi, kylling, krydder, grønnsaker og blåskjell. Hun er så flink til å lage mat! Cenar, altså middagen er aldri før 21.00, men somregel nærmere 22.20:P Da spiser vi masse forskjellig, men ofte spekemat, salat, oster, brød og alt mulig rart.
Melken her er noe for seg selv. Man kjøper et brett med kanskje 8 melkekartonger. Den vi har nå går ut på dato 30/12/08.. Jadda, jeg aner ikke hva de putter oppi for at den skal holde seg så lenge jeg, men da har vi allefall melk i hele julen:P


EN liten oppsumering fra helgen. Jeg har vært endel med Anniken, hun norske som bor i nærheten, og vi var med Jorge, og vennene hans som er veldig hyggelige. Jeg var med ei som heter Maria i klassen min på lørdag, og mange ungdommer her nede har veldig strenge regler. Hun fikk lov til å være ute med meg 1 time, på dagen altså!! Og så måtte hun studere resten av dagen. Jeg og Anniken var på café, og da kom det en gammel mann bort til oss og begynte å prate. Han var nærmere 80 år gammel, og syns det var veldig koselig at dos chicas guapas som jeg og Anniken ville studere i Spania. Det var også en gammel mann (eller i 40årene da) som kom bort og spurte meg og Britta, den tyske jenta, om vi ville ta en kaffe med han. Vi takket pent nei og Britta svarte: "Tengo que comer con mi familia" som betyr at hun måtte spise middag med familien.. Ellers må man ikke passe seg så her nede som dere tror der hjemme. Spanjoler er veldig hyggelige, og om man tusler i Zaragoza sent en lørdagskveld er det ikke en full person å se. Man ser heller masse barn ute sammen med foreldrene sine.

5 kommentarer:

mormor sa...

Hei Susanne!

Så fint du skriver i bloggen din, mye spennende mat du tør å smake på. Jeg synes det høres ut som dere snakker spansk allerede, møter
stadig folk dere prater med.

Ha det bra, jente mi!

Klem fra mormor.

Anonym sa...

Hei mormor;P

De tingene jeg snakker med folk på gaten om er mer sånne ting jeg lærte før jeg kom hit. Som feks å spørre om veien osv.. Men håper jo det har blitt forbedring på spansken også=) Hils Per fra meg da;P

Klem Susanne

Pappa`n sa...

Jeg er bare helt imponert over hva du putter i deg. Ikke det at du har vært spesielt kresen, men jeg nekter å tro at du hadde turt å smake på alt dette hvis du hadde fått det servert hjemme.

Det ser fortsatt ut til at du har det bra og det gjør oss her hjemme godt. Ha det fortsatt fint!

Pappa

Anonym sa...

Hehe, ja hadde jeg fått dette servert hjemme, hadde jeg nok heller stekt meg en grandis.. Kan liksom ikke det her:P Men masse godt og da. Klemmer

mormor sa...

Hei det er mamma.Er hos mormor for å se på bonderomantikk.Andreas til Kari og Ingvald er en av frierne.Tenkte å få sendt ned litt klær denne uka.Fint om vi vet hva du trenger.Gensere og jakka vet jeg om.Prøvde å ringe deg i ettermiddag, men du var nok opptatt.glad i deg.Hilsen mamma.